Atenció Humanitària

Atenció Humanitària

Com funciona

El Programa d'Atenció Humanitària té com a objectiu atendre les necessitats bàsiques de les persones immigrants en situació de vulnerabilitat per deteriorament físic i manca de suport social, familiar i econòmic. Aquestes persones arriben a les costes espanyoles o entren al país per via terrestre a través de les ciutats de Ceuta i Melilla. A més, el programa també contempla el desenvolupament de serveis d'atenció socio-sanitària d'urgència, acollida, subministrament de material per cobrir necessitats bàsiques, ajudes econòmiques bàsiques i trasllats.

Aquest programa està gestionat per la Direcció General d'Atenció Humanitària i Inclusió Social de la Immigració, dins de l'àmbit de la Secretaria d'Estat de Migracions, i es finança amb recursos propis a través dels Pressupupostos Generals de l'Estat.

Els serveis inclosos en el Programa d'Atenció Humanitària són:

  1. Servei d'acollida: Finança l'allotjament, el manteniment i altres atencions bàsiques als beneficiaris finals. Inclou, entre d'altres:
    • Allotjament i manteniment
    • Subministrament de material bàsic d'higiene personal, roba, calçat i una farmaciola
    • Atenció sanitària bàsica
    • Informació, orientació, assessorament i suport social, cívic, sanitari i legal
    • Informació sobre l'accés a altres recursos públics i privats
    • Suport psicològic
    • Suport en el restabliment del contacte familiar i social
    • Avaluació de les circumstàncies personals i detecció de vulnerabilitats; i derivació a llocs específics d'atenció segons les necessitats detectades
    • Formació en idioma i alfabetització
  2. Servei de trasllats: Es fa càrrec del trasllat dels beneficiaris del Programa d'Atenció Humanitària a l'entrada i sortida dels recursos, així com entre els dispositius d'acollida.
  3. Servei d'atenció a grans ciutats: Posa a disposició diferents recursos amb capacitat per articular atenció i pernocta, habilitats prèviament i amb estades curtes.
  4. Servei d'atenció a costes o per via terrestre: Atén situacions d'emergència humanitària derivades de l'arribada irregular de migrants.
  5. Servei d'atenció socio-sanitària en Centres d'Estada Temporal d'Immigrants (CETI): Inclou informació i intervenció social, atenció sanitària, psicològica i jurídica, traducció i interpretació, formació, oci i temps lliure.

Cal destacar també l'existència d'altres subserveis que formen part igualment del Programa d'Atenció Humanitària:

  1. Servei d'acollida integral: Cobrix les necessitats bàsiques d'allotjament i manteniment i proporciona als beneficiaris eines socials mínimes.
  2. Servei d'acollida en Centres d'Acollida d'Emergència i derivació (CAED): S'articula com a servei d'emergència estructural i permanent.
  3. Servei d'acollida d'emergència: Articula dispositius temporals d'emergència amb caràcter extraordinari, reforçant el Programa d'Atenció Humanitària en cas d'arribades a les costes i/o sobresaturació dels llocs d'acollida.

Beneficiaris

Són considerats beneficiaris de les actuacions incloses en el Programa d'Atenció Humanitària, així com dels recursos d'acollida previstos en el mateix, aquelles persones migrants en situació de vulnerabilitat a causa del deteriorament físic o psíquic i de la manca de suports socials, que compleixin els següents requisits:

  1. Carença de recursos per atendre les seves necessitats i les de la seva família, perquè no disposin d'ingressos o perquè no superin els establerts pel programa.
  2. Haver arribat al nostre país de manera irregular, ja sigui a través de les costes espanyoles o per accés a Ceuta i Melilla.

A més, el Programa d'Atenció Humanitària preveu una prestació extraordinària per a aquells que compleixin, entre d'altres, els següents criteris de vulnerabilitat:

  • Persones amb discapacitat
  • Persones de tercera edat
  • Dones embarassades
  • Dones víctimes de violència de gènere
  • Persones amb menors a càrrec
  • Possibles víctimes de tràfic de persones
  • Persones amb malalties greus o necessitat de tractament mèdic
  • Persones amb trastorns psíquics
  • Víctimes de tortura i de formes greus de violència psicològica, física o sexual

Entitats del Programa d'Atenció Humanitària

Segons el Reial decret 220/2022, de 29 de març, que aprova el Reglament del sistema d'acollida en matèria de protecció internacional, la gestió dels programes d'atenció humanitària pel Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions es realitza mitjançant acció concertada.

Aquest nou mecanisme de gestió té com a finalitat augmentar l'eficiència en el funcionament del Programa d'Atenció Humanitària sense excloure la flexibilitat necessària per adaptar-se a un context dinàmic per naturalesa. En els últims anys, el nombre d'arribades de persones migrants amb necessitat de ser ateses pel programa s'ha incrementat de forma constant.

A més, la Direcció General d'Atenció Humanitària i Inclusió Social de la Immigració és l'òrgan competent per planificar i seleccionar les prestacions, actuacions i serveis a atendre mitjançant acció concertada per a la gestió del programa en qüestió.

En aquest sentit, cal destacar que el Programa es du a terme a través de 13 entitats acreditades i els serveis que presten les mateixes s'estableixen en la Resolució de 14 de novembre de 2022, de la Direcció General d'Atenció Humanitària i Inclusió Social de la Immigració, per la qual s'estableix la planificació de prestacions, actuacions i serveis que s'han d'atendre dins del programa d'atenció humanitària mitjançant acció concertada per als exercicis 2023-2026.

Requisits de documentació, presentació, terminis de resolució i autorització de l'acció concertada:

Per a més informació: accionconcertada.ah@inclusion.gob.es